Gedrag is geen probleem, maar een signaal: waarom ik kinderen niet label
“Een bloem die niet bloeit, probeer je niet te forceren — je kijkt naar de grond, het licht, het water… en of ze op de juiste plek staat.”
Als een kind zich opvallend gedraagt, vaak boos is, zich terugtrekt, extreem druk is of ‘niet goed meekomt’, zijn we geneigd om het gedrag centraal te stellen. We willen begrijpen wat het kind doet en vaak ook hoe we dat gedrag kunnen veranderen. Maar net als bij een bloem die niet bloeit, is het échte antwoord vaak niet te vinden in het zichtbare, maar in de omstandigheden eromheen.
In plaats van: “Wat is er mis met dit kind?”, mogen we ons vaker afvragen:
“Wat heeft dit kind nodig om tot bloei te komen?”
Waarom ik gedrag niet label
In mijn praktijk als orthopedagoog, kindercoach en bewustzijnscoach is mijn benadering dat ieder kind uniek is, zich ontwikkelt op zijn eigen tempo en manier. We vergeten vaak te kijken naar de context, de emotionele laag, het karakter, de behoefte, de levensthema’s, de spiegel, de unieke ontwikkeling.
En erger nog: het kind voelt dat.
Een label zegt vaak: “Pas je aan.”
Plus, een kind gaat zich vaak gedragen naar het label.
Maar wat als juist de omgeving zich mag aanpassen aan het kind?
Wat gebeurt er onder de oppervlakte?
Gedrag is altijd de bovenlaag, dat wat je ziet. Maar daaronder schuilt vaak veel meer. In plaats van te focussen op het ‘probleemgedrag’, stel ik in mijn begeleiding vragen zoals:
Wat vertelt dit gedrag over de innerlijke beleving van het kind?
Wat is de behoefte achter het gedrag?
In welke levens-, ontwikkelingfase zit het kind?
Welke levenslessen of -thema’s spelen er op de achtergrond?
Wat weerspiegelt dit gedrag over de omgeving of zelfs het gezinssysteem/ de ouder?
Want: gedrag is taal. En vaak spreken kinderen in gedrag omdat ze (nog) geen woorden kunnen geven aan wat ze voelen.
Van dwingen naar voeden
We leven in een maatschappij waarin kinderen geacht worden te passen in systemen, normen en hokjes. Maar niet ieder kind past in een standaard hokje. En dat hoeft ook niet.
Net als een bloem die niet bloeit, heeft een kind soms niet een ‘aanpak’ nodig, maar een veilig bodem waarop het kan groeien:
Meer veiligheid
Minder prikkels
Meer ruimte voor eigenheid
Een andere manier van leren of omgaan met emoties
Een omgeving die meebeweegt in plaats van bijstuurt
Door met zachtheid, nieuwsgierigheid en openheid te kijken, ontstaan vaak vanzelf beweging en groei.
Een holistische kijk op gedrag
In mijn werk kijk ik altijd holistisch:
Naar het kind, de omgeving, het gezin, en de diepere lagen die niet altijd zichtbaar zijn. Want kinderen zijn puur, gevoelig en krachtig. En wat je aan de buitenkant ziet, is vaak maar het topje van de ijsberg.
Wanneer we écht willen helpen, vraagt dat om verbinding, aanwezigheid en afstemming.
Een kind dat ‘afwijkt’ van de norm, is geen probleem.
Het is een uitnodiging om anders te kijken.
Niet harder te duwen, maar om te luisteren en zien.
Gedrag is een boodschap. Durf jij te luisteren?
Wil je leren hoe je gedrag kunt begrijpen vanuit verbinding?
Als orthopedagoog en bewustzijnscoach help ik ouders om op een diepere laag te kijken naar kinderen en hun gedrag. Geen standaardoplossingen, maar maatwerk.
Neem gerust contact op voor een gratis kennismaking, of bekijk mijn aanbod.