Terug naar school: Hoe je als ouder je kind liefdevol kunt begeleiden bij deze overgang
Van spanning naar rust met bewust ouderschap
De zomervakantie is (bijna) voorbij. Voor veel gezinnen is het einde van de vakantie een periode van overgang — en dat gaat niet altijd zonder hobbels.
Misschien merk je dat je kind:
prikkelbaarder is dan normaal,
slechter slaapt,
buikpijn heeft,
of zich ineens terugtrekt of snel boos is.
De overgang van vakantie naar school lijkt klein, maar is voor veel kinderen spannend en intens. En zeker voor gevoelige, of hoogsensitieve kinderen kan deze periode veel spanning oproepen.
Wat gebeurt er in je kind?
Na een periode van vrijheid, en meer samen zijn, stapt je kind ineens weer een wereld binnen van regels, verwachtingen, prikkels en sociale dynamiek.
Sommige kinderen schakelen makkelijk om.
Andere kinderen hebben moeite met:
het loslaten van de ouder/thuis,
het aanvoelen van nieuwe leerkrachten en/of klas (omgeving),
het verwerken van groepsdruk, geluiden of prestatiegevoel.
Hun gedrag kan dan ineens ‘lastiger’ worden. Maar dat gedrag is een boodschap.
Het zegt: “Ik heb moeite met deze overgang. Help mij om mijn balans terug te vinden.”
Wat jij als ouder kunt doen – op drie niveaus
Als kindercoach, orthopedagoog en bewustzijnscoach kijk ik op meerdere lagen naar dit soort overgangsmomenten. Hier zijn drie manieren waarop je je kind (en jezelf) bewust kunt begeleiden:
1. Op praktisch niveau: maak de overgang voorspelbaar
Begin een paar dagen eerder met het schoolritme.
Bespreek samen hoe een schooldag eruitziet.
Maak een ochtendroutine met overzicht (bijvoorbeeld visuele stappen voor jongere kinderen).
Laat je kind kiezen: welke kleren, welke lunch? Zo vergroot je autonomie.
Zorg voor een verbindende activiteit samen voordat je kind naar school gaat.
Maak concreet wanneer je elkaar weer ziet (wie haalt je kind op) en wat je dan samen gaat doen.
Tip: Vermijd overvolle agenda’s in de eerste weken. Gun je kind extra ontlaadtijd thuis.
2. Op emotioneel niveau: erken en benoem gevoelens
In plaats van: “Kom op, het is maar school!”
Zeg liever: “Ik zie dat je er een beetje tegenop ziet. Dat is helemaal oké. Wat heb jij van mij nodig?”
Emoties mogen er zijn, ook als ze intens geuit worden. Je kind heeft jouw aanwezigheid veiligheid nodig om spanningen te kunnen reguleren.
3. Op energetisch/bewustzijnsniveau: voel wat het gedrag spiegelt
Soms is het niet alleen de spanning van je kind. Soms ben jij als ouder zelf ook uit balans.
Ben jij onbewust gestrest, gespannen of speelt er iets dieper wat aangekeken wil worden? Dan pikt je kind dat op.
Vraag jezelf eens:
Hoe zit ik in mij vel?
Waar ben ik met mijn aandacht?
Wat zegt zijn/haar gedrag misschien over mij?
Wanneer we bewust stilstaan bij dit soort momenten, kunnen we ze gebruiken als kansen voor groei, verbinding en verdieping.
Herken je dit?
Merk je dat je kind vastloopt in de eerste schoolweken? Veel spanning ervaart, moeilijk gedrag laat zien of zichzelf verliest? Dan kan begeleiding helpend zijn.
In mijn praktijk werk ik met kinderen én ouders om de boodschap achter gedrag te begrijpen.
Voel je welkom voor een gratis kennismaking.
Samen kijken we wat jouw kind (en jij als ouder) nodig hebt.
Liefdevolle groet,
Marijn